Seznam článků

INFO K ODJEZDU:

Děti si prosím vyzvedněte kolem 10:00 dopoledne. Předpověď zde bohužel slibuje déšť a tak si prosím zavolejte do tábora, jak je cesta sjízdná a jestli směrem nahoru zrovna nejede auto!!!

Kapitoly táborového deníku: 1.den; 2.den; 3. den; 4. den5. den; 6. den; 7. den; 8. den

Odkaz na celkovou fotogalerii zde.

Facebook také nikdy nezklame :-) ... ale obsahuje jen výběr fotek ...

Poštovní adresa: LDT ZNAS, "jméno táborníka", 595 51 Křižanov

Táborový telefon: + 420 723 558 241

Jak psát dětem maily: jako každý rok můžete posílat maily táborníkům. My je vytiskneme a předáme dětem na nejbližším nástupu jako běžnou poštu. Jen prosíme omezte velikosti případných příloh-barevných obrázků. Jsme v lese a připojení je přeci jen omezené.

Do předmětu napište jméno a příjmení !!!

Mailová adresa táborníků je : Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. Příklad: Novák Pavel - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. V případě sourozenců se stejným příjmením pak: prijmeníTato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Příjezd do tábora jsem zvládli dobře a celá táborová sestava se ocitla namístě. Děkujeme rodičům, že nám děti dovezli včas a tábor mohl začít. Hned po ubytování absolovovali tábornící školení, které objasnilo chod tábora a stanovilo táborová pravidla. Někteří jsou s námi poprvé a tak  to bylo nutné. Následoval půzkum okolí tábora a účastníci byli rozděleni do dvou pozorovacích skupin, které hledaly nejlepší pozorovací místo mimo tábor a také se seznámily s okolím. Po průzkumu následovala večeře. Špekáčky byly již naříznuty, oheň rozdělán a tak první táborová večeře se podávala při západu Slunce, u ohniště. Po jídle jsme si u ohně povídali o padajících hvězdách, které padajícími hvězdami nejsou, meteoroidech, meteorech a meteoritech a o kometách, které mohou za všechno. A pomalu jsme se chystali pozorovat meteorický roj Perseid, pozůstatek po kometě 109P Swift-Tuttle. Bohužel člověk míní a příroda mění. Po přednášce, kdy jsme si nachystali pozorovací plochu z dek a karimatek a kdy už všichni ulehli s napjatým očekáváním vesmírného představení, se přihnaly mraky a oblačnost. Trpělivě jsme čekali na jakoukoliv "díru v mracích" a sem tam přeci jen meteor Perseid zahlédli. Celkem jsme jich viděli 10 za krátký 40 minutový pozorovací interval. Alespoň něco !!! Postupem času se mraky stále převalovaly nad táborem a tak se pozorovatelé začali potichu vytrácet spát. Vytrvali opravdu jen ti skalní astronomové. Ale i ti pomalu usínali na louce a tak po 23. hodině poslal vedoucí astronom všechny spát. Baterky ve stanech pak zhasínaly a všichni doufáme v lepší počasí, které nás snad čeká . . . třeba hned následující noc.

Fotogalerie první den (12.8.2017)

Budíček se v neděli nekoná, rozvička se v tento sváteční den neprovádí a vzhledem k tomu, že se v noci pozorovalo, nechali jsme děti trochu si pospat. Teprve až když se sami vzbudily, následovala ranní hygiena a snídaně. Podával se čaj a rohlík se salámem. Dopolední program vyplnily dvě hry s astronomickou tematikou. První spočívala v chytání komety. Vedoucí představovali komety a byli ověšeni třásněmi z krepového papíru. Úkolem malých astronomů bylo co nejvíce částí komety utrhnout. Druhá hra byla zamřená na poznávání objektů tzv. Messierova katalogu, mlhovin, hvězdokup a galaxií. Lístečky s obrázky byly rozesety v lese a vždy se vyhlásilo, jaký objekt je třeba najít a donést zpět na start. Před hrou proběhla krátká přednáška, která dětem osvětlila historii a původ Messierova katalogu a představila i jeho samotného.

Charles Messier byl astronom, který objevoval komety v druhé polovině 18. století. Během své objevitelské činnosti objevil mnoho "mlhavých obláčků", které kometami nebyly a tak sestavil jejich katalog. Dnes víme, že se jedná o hvězdokupy, mlhoviny, galaxie apod.. Katalog, který nese jeho jméno, tedy Messierův katalog, zahrnuje 110 objektů.

Až když se téměř všechny objekty katalogu shromáždily, byl čas k obědu. Kuchyně nám připravila bramborovou polévku a smažený sýr s bramborem a tatarskou omáčkou. Po obědě následoval polední klid.

Odpoledne jsme se shromáždili na louce a postupně jsme si představili všechny dalekohledy, terými budeme pozorovat vesmír. Máme tady docela slušný "astronomický vozový park" zahrnující malé dalekohledy, dalekohledy řízené počítačem a dokonce jeden velký zrcadlový dalekohled o průměru 30 cm, který je vyšší než většina táborníků, včetně vedoucích. Po svačině jsme pokračovali v astronomickém duchu a následovalo malé divadelní představení uprostřed tábora. Děti představovaly tělesa sluneční soustavy, včetně komet a názorně jsem si ukázali, jak vznikají meteorické roje. Planety v podobě táborníků rotovaly táborem a do toho komety nestálých drah svištěly kolem  . . . a ztrácely svoji hmotu, prachové částečky. A jakmile Země do této řeky úlomků komety vlétne, úlomky shoří v atmosféře naší planety a my můžeme pozorovat meteory.

Po krátkém osobním volnu se tábor navečeřel, snědly se chleby s paštikou a už se nachystalo promítání filmu samozřejmě s vesmírnou tématikou. Robůtek Walle má za úkol vyčistit planetu Zemi od odpadků, které tam lidstvo po sobě zanechalo.

Po promítání bylo v plánu pozorování, ale ač bylo celý den  pěkné polojasné počasí, večer se nad táborem rozprotřela opět deka z mraků. Přesto se ti sklaní pozorovatelé sešli na louce u malého dalekohledu a během povídání o astronomických tematech se přeci tu a tam ukázala hvězda a dokonce planeta Saturn. Nakonec marky postupně mizely a pozorování končilo při polojasné obloze a tak jsme přeci jen něco viděli.

Fotogalerie druhý den (13.8.2017)

Dnes zažili táborníci na táboře první všední den, tudíž se nevyhnuli oblíbené rozcvičce. Ke snídani jsme měli rohlík s máslem posypaný sýrem a Radkův vesmírný čaj.

Jelikož už od rána začalo být horko, přesunuli jsme se do lesa, pardon do vesmíru, kde bylo potřeba zmapovat očíslované planetky. Úkolem táborníků bylo zapamatovat si jejich číselné šestimístné kódy a přes celou galaxii je udržet v paměti a nahlásit na základně. Cestu jim znepříjemňovali meteority, které se je snažili zmást a sestřelit.

Zbytek času před obědem jsme vyplnili přednáškou o souhvězdích, především těch, v tuto chvíli aktuálních – z letní oblohy. Ke každému souhvězdí jsme si přečetli i něco z mytologie.

K obědu byla fazolová polévka a špagety.

Po poledním klidu se táborníci opět vypravili do blízkého okolí na tzv. „mapování“. Úkolem bylo ukrýt svačinu pro druhý oddíl a zároveň vše řádně zaznamenat do mapy, aby nikdo nezůstal ohladu.

Po krátkém óvéčku (rozumějte „osobním volnu“)  proběhla výroba astronomických baterek. Jak jistě víte, při pozorování ve tmě není dobré používat obyčejnou baterku, protože její svit velice oslepuje. Určitě také víte, že světlo červené tento negativní účinek nemá. Táborníci si tedy vyrobili takové malé červené kapesní svítilničky na baterky (oproti loňsku vylepšený model).

Aby se zúročila dopolední přednáška o souhvězdích, odpoledne se malí astronomové utkali v souhvězďovém pexesu. Večer pak byli výherci řádně odměněni.

K večeři jsme měli vajíčkovou pomazánku.

V současné chvíli probíhá promítání o Měsíci. Držte nám palce, ať se nám ty zatracený mraky vyhnou..

Fotogalerie třetí den (14.8.2017)

Včerejší pozorování nám konečně pěkně vyšlo, šlo se spát kolem půlnoci. Pozorovali jsme objekty vzdáleného a blízkého vesmíru. Budíček byl pozvolný, ale i tak se táborníkům ze spacáků moc nechtělo. Ale sluníčko je přeci jen nakonec vytáhlo. Ještě před snídaní se stihlo pozorování jak slunce, tak měsíce.

K snídani jsme měli rohlík s máslem a borůvkovou marmeládou. Domácí teda bohužel nebyla, protože v lese díky velkým suchům neroste vůbec nic. Ani prašivky!

Dopoledne jsme vytěžovali osídlené planety o velice důležité suroviny: Iridium, železo a voda. Dalo to práci, ale zvládli jsme to.

Zbytek času před obědem byl věnován astronomii a to tentokrát podrobné analýze Měsíce. Mladší děcka mají za úkol zapamatovat si měsíční moře pouze v češtině, starší děcka pak musí ještě znát i latinský název a nejznámější krátery. Času na studium ve volném čase bude dost. Vítězové pak při soutěžním klání budou odměněni.

K obědu byl vynikající kuřecí vývar s nudlemi a kuřecí rizoto se sýrem.

Polední klid proběhl ve stínu lesíka, jelikož dnes byl extrémně horký den.

Oproti našemu druhému tradičnímu táboru v Uhřínově zde máme trochu volnější režim, méně nástupů, více volna a hlavně žádné bodování stanů. Nicméně se ukázalo, že občas se přeci jen úklidu musíme pověnovat.

Po večeři proběhl nástup, kde jsme rozdali emaily a poštu. A také vyhlásili dosavadní hry. Celkové skóre vypadá následovně: Komety (3) a Sluneční soustava (2).

Do týmu Komety patří: Viola F., Adélka N., Michael K., Verča V., Matěj V., Ondra Š., Katka B., Marion K.

Do týmu Sluneční soustava patří: Kryštof J., František J., Marek Ž, Filip K., Honza V., Irena S., Verča K.,  Lucka B.

Teď si užíváme film Zootropolis v našem letním kině :-)

Fotogalerie čtvrtý den (15.8.2017)

Dnešní den nebyl už tak horký, jako ty předešlé, nicméně pořád byl příjemně letní. Po krátké rozcvičce jsme měli k snídani rohlík s máslem a šunkou, k dopolední svačině nektarinku, k obědu meteoritovou polévku a vepřový guláš s knedlema, na odpolední sváču Delisu/Termix a k večeři chleba s paštikou. Kdosi vypustil fámu, že je to rybičková pomazánka, tak jsme museli táborníky přesvědčovat, že fakt néééééé :-D

Hned po snídani jsme si opět užili krátké poutavé astronomické povídání. Následovalo skládání zprávy v lese. Ze včerejška přidáváme také pár skřítkovských mechových domečků.

Dnes také proběhla taková mini příprava na noční stezku odvahy. Každému táborníkovi byla přidělena obálka, do které mu ostatní táborníci mohli napsat nějaký vzkaz. Tyto obálky se pak právě budou rozdávat na konci stezky odvahy..

Po poledním klidu proběhly líté boje v aréně. Bojovalo se ve dvojicích  a cílem bylo soupeři strhnout ohon komety jako první.

Pak pro dobrovolníky proběhla již avizovaná znalostní soutěž měsíčních moří a kráterů. Loňské favoritky nezklamaly a opět ukázaly, že jsou na Mesíci skoro jako doma. Zbytek astronomů si maloval své osobní vlajky, jejichž vyhlášení proběhne později.

Po krátkém ovéčku (osobním volnu) jsme měli v plánu druhou polovinu astronomické přednášky, ale táborníci byli tak zabraní do fotbalu na louce, že jsme od ní nakonec upustili a počkali si jen na tmu, abychom mohli plynule přejít do letního kina na „Zataženo, občas trakaře 2“.

Za zmínku stojí ještě hra „Vrah“, která vlastně už probíhá třetí den (třetí kolo). Jejím smyslem je nepozorovaně zabít protivníka, kterého si táborník vylosoval, ale tato vražda platí jen pouze a tehdy, pokud proběhne beze svědků (jinak se hraje dál).

Dneska to s pozorováním vypadá bledě, obloha je plná mraků. Alespoň astronomové půjdou dřív (= normálně, jakoby bez prodloužené večerky pro pozorování, spát), zítra je čeká celodenní výlet :-)

Fotogalerie pátý den (16.8.2017)

Jak jsme již včera avizovali, dnes se koná celodenní výlet. Ještě než se táborníci vydali do neznáma, bylo potřebo oškrábat brambory na oběd, bude totiž vepřový řííííízeeeeek J.

Během pochodové trasy je nastraženo pár vědomostních a dovednostních úkolů, tak uvidíme, jak si s tím malí cestovatelé poradí.

Včera nakonec proběhla i slibovaná stezka odvahy, kde si děcka mohli na konci vyzvednout vzkazy od svých kamarádů. Z celého tábora tj. 16ti osob odvahu sebralo pouze 6..

Výlet dopadl dle očekávání a unavení cestovateleé se vrátili kolem 16. hodiny do tábora. Úkoly splněny na výbornou, nálada skvělá. Celý den bylo teplo a tak přišel vhod malý odpočinek na louce ve stínu lesa. Ale již za hodinu se opět vrátila do tábora jeho obvyklá aktivita, takže ta únava z výletu nebyla zase tak moc velká. Po vydatném jídle, řízku s bramborem, se tábor opět vrátil do normálního provozu. Děti si hrály na louce a chystala se druhá část předášky o Sluneční soustavě. Po ní následovalo téma světelného znečištění a promítání oblíbeného seriálu Simpsonovi, dva díly s astronomickou tematikou. Po skončení promítání se nad táborem objevily mraky a tak se odcházelo spát. Nikdo ani neprotestoval, přeci jen únava z pochodu nakonec zvítězila.

Fotogalerie šestý den (17.8.2017)

A máme tady poslední den . . . . zatím je v táboře klid, většina ještě spí, jen kuchyň se zvolna probouzí. Jede se na předposlední nákup.

Po snídani se hrála hra, kde měli malí astronomové za úkol seskládat souhvězdí z hvězdiček, které hledali v lese. Na dalším stanovišti se naučili tvar souhvězdí a před odbornou komisí pak souhvězdí složili. Nejlepší sestavili z 12 možných 9 souhvězdí. I to je pěkný výkon. Před obědem jsme lepili a skládali létací model raketoplánu. Některé opravdu létaly!!!  Na poslední oběd se podávaly nudle s mákem a vydatný vývar. Největší polední žár jsme jako vždy přečkali ve stínu u lesa. Nutno podotknout, že tady v přírodě, uprostřed lesů, není takové horko, jako v betonových centrech měst.

Odpoledně proběhla už jen jedna hra, tzv. vlajkovaná  a pak už tábor najel na závěrčný program. Vyhodnocovaly se hry a rozdávaly ceny. Před večeří a závěřečným táborákem, se stihnul provést fyzikálně-chemický pokus - Faraonovy hadi. Je to známý pokus, jehož ingredinece jsou moučkový cukr a jedlá soda, které se smíchají do směsi v poměru 9:2. Do malé hromádky z rodrceného tuhého podpalovače, nebo pevného lihu, se na jeho vrchol vloží jedna, nebo dvě polévkové lžíce směsi cukru a sody. Pak se podpalovač opatrně zapálí. Po chvilce z ohně vylézá had. Podívejte se na fotogalerii.

Pak už následoval úklid tábora a balení. Na poslení večeři si bylo možné vybrat z opečených špekáčků a chlebů s pomazánkou. Většina zvolila obojí. Nyní už běží poslední táborové kino . . . .zatím je jasno a tak se snad s táborem rozloučíme pod jasnou oblohou, kterou si naposledy prohlédneme. Dobrou noc.

Fotogalerie sedmý den (18.8.2017)